Májusi szabványeső – új csúcs
2023. május 18. 08:03
Május elején 287 szabványváltozást történt. 152 új szabvány jelent meg, 116-ot visszavontak, 9-et helyesbítettek és 10-et magyar nyelven adtak közre. Ezek közül 9-re hívjuk fel a figyelmet. Ebből a szakterületünket 8 új szabvány érinti. Sprinkler, osztályba sorolás, ajtók-és nyitható ablakszerkezetek, kishajók tűzvédelme, lobbanáspont meghatározása. A ráadás: az építmények fenntarthatósága.
13 Környezet. Egészségvédelem. Biztonság
- MSZ EN 12259-13:2023 Beépített tűzoltó berendezések. Sprinkler- és vízpermetező berendezések részegységei. 13. rész: ESFR-sprinklerek
- MSZ EN 13501-6:2018+A1:2023 Építési termékek és építményszerkezetek tűzvédelmi osztályozása. 6. rész: Osztályba sorolás az erősáramú, jelző- és távközlőkábelek tűzzel szembeni viselkedésének vizsgálata során kapott eredmények felhasználásával
- MSZ EN 15269-3:2023 Ajtó-, redőny- és nyitható ablakszerkezetek, valamint szerelvényeik/vasalataik tűzállósági és/vagy füstzárási vizsgálati eredményeinek kiterjesztett alkalmazása. 3. rész: Forgó- vagy csuklópántos faajtók és nyitható faablakok tűzállósága
- MSZ EN 17020-1:2023 Az ajtó- és nyitható ablakszerkezetek önműködő csukódásának tartóssági vizsgálata során nyert tűzállósági és/vagy füstzárási vizsgálati eredmények kiterjesztett alkalmazása. 1. rész: A forgó- és csuklópántos acél ajtószerkezetek önműködő csukódásának tartóssága
- MSZ EN 17020-2:2023 Az ajtó- és nyitható ablakszerkezetek önműködő csukódásának tartóssági vizsgálata során nyert tűzállósági és/vagy füstzárási vizsgálati eredmények kiterjesztett alkalmazása. 2. rész: Az acél redőnykapuk önműködő csukódásának tartóssága
- MSZ EN 17020-3:2023 Az ajtó- és nyitható ablakszerkezetek önműködő csukódásának tartóssági vizsgálata során nyert tűzállósági és/vagy füstzárási vizsgálati eredmények kiterjesztett alkalmazása. 3. rész: Az acél tolóajtó-szerkezetek önműködő csukódásának tartóssága
47 Hajóépítés és tengeri létesítmények
- MSZ EN ISO 9094:2023 Kishajók. Tűzvédelem (ISO 9094:2022)
75 Kőolajipar és a vele kapcsolatos technológiák
- MSZ EN ISO 3679:2023 A lobbanáspont meghatározása. A belobbanás és a be nem lobbanás, valamint a lobbanáspont meghatározása kis mennyiségű mintán végzett zárt tégelyes vizsgálóval (ISO 3679:2022)
91 Építőanyagok és építés
- MSZ EN 17672:2023 Építmények fenntarthatósága. Környezetvédelmi terméknyilatkozatok. A végfelhasználókkal való kommunikáció horizontális szabályai
Ezek a kérdések a tűzvédelmi tervezők munkáját is érintik.
Áprilisi szabványok – válságkezeléstől a kéményekig
2023. április 18. 08:31
Április elején 255 szabványváltozást történt. 140 új szabvány jelent meg, 101-et visszavontak, 5-öt helyesbítettek és 9-et magyar nyelven adtak közre. Ebből a szakterületünket egy új szabvány érinti, mégis ötre hívjuk fel a figyelmet. A válságkezelés, villamos kábelek, veszélyes anyag tartályok és kémények a listában.
Új szabványok
03 Szolgáltatások. Vállalatszervezés, irányítás és minőség. Adminisztráció. Szállítás. Szociológia
-
MSZ EN ISO 22361:2023 Társadalmi biztonság. Válságkezelés. Irányelvek (ISO 22361:2022)
13 Környezet. Egészségvédelem. Biztonság
-
MSZ EN 50576:2023 Villamos kábelek. A tűzzel szembeni viselkedés vizsgálati eredményeinek kiterjesztett alkalmazása
-
MSZ EN 15969-2:2023 Tartályok veszélyes áruk szállítására. Digitális illesztőegység az adatátvitelhez a tartályos jármű és a helyhez kötött berendezések között. 2. rész: Általános és logisztikai adatok
91 Építőanyagok és építés
-
MSZ EN 13084-9:2023 Szabadon álló égéstermék-elvezető berendezések. 9. rész: Életciklusmenedzsment. Felügyelet, ellenőrzés, karbantartás, javítás és jelentéstétel. Szükséges műveletek és intézkedések
Magyar nyelven megjelent
-
MSZ EN 1443:2019 Égéstermék-elvezető berendezések. Általános követelmények
Referenciaszabvány a kémények összes termékszabványához
2023. április 19. 08:58
2 023. április 1-jén jelent meg az MSZ EN 1443:2019 Égéstermék-elvezető berendezések. Általános követelmények szabvány magyar nyelvű változata, amelyet az MSZT/MB 114 Kémények nemzeti szabványosító műszaki bizottság dolgozott ki.
A szabvány követelményeket és alapvető teljesítményi feltételeket határoz meg az égéstermék-elvezető berendezésekre, a béléscsövekre, összekötő égéstermék-vezetékekre (a korábbi szabvány összekötő elemként határozta meg), alkotóelemekre és tartozékokra.
A szabvány megkülönböztet szilárd, folyékony és gáznemű tüzelőanyaggal üzemelő tüzelőberendezésekhez használt, koromégésnek ellenálló, valamint csak folyékony és gáznemű tüzelőanyaggal üzemelő tüzelőberendezésekhez használt, koromégésnek nem ellenálló égéstermék-elvezető berendezéseket, béléscsöveket, összekötő égéstermék-vezetékeket, idomdarabokat és tartozékokat. A szabvány a fentiek figyelembevételével rögzíti, hogy a koromégésnek nem ellenálló alkotóelemek és tartozékok nem alkalmasak szilárd tüzelőanyaggal üzemelő tüzelőberendezésekhez.
Ezen túlmenően a szabvány meghatározza a jelölésre, az utasításokra, a termékinformációra vonatkozó minimumkövetelményeket is, és útmutatást nyújt a teljesítmény állandóságának értékeléséhez és ellenőrzéséhez.
A szabvány nem alkalmazható a szabadon álló égéstermék-elvezető berendezésekre és a nem CE-jelölésű alkotóelemeket tartalmazó, külön rendelésre készült égéstermék-elvezető berendezésekre.
A dokumentum visszavonja és helyettesíti az MSZ EN 1443:2003-at. A kidolgozása során felülvizsgálták az előzményszabványban szereplő szakkifejezéseket és fogalom-meghatározásokat.
Az előzményszabvány fűtőberendezéseket definiált, a felülvizsgált változata tüzelőberendezéseket határoz meg égésterméket termelő egységként, amelyek lehetnek például fűtőberendezések, főzőberendezések, motorok, kapcsolt hő- és villamosenergia-termelő berendezések.
Az égéstermék-elvezető berendezés meghatározása is összetettebb: olyan héjból vagy héjakból álló, egy vagy több járatot körülzáró szerkezet, amely az égéstermékeket bármely tüzelőberendezésből a külső légtérbe vezeti.
Az alkotóelemek között megjelenik a támasz, az illesztés és a kitorkolló idomdarab.
Az égéstermék-elvezető berendezés megjelölésében változás, hogy megjelenik a távolság az éghető anyagoktól és annak a vizsgálószerkezetnek a típusa, amellyel a terméket vizsgálták.
Az EN 1443:2019 szabvány – az MSZ EN 1443:2019 forrásdokumentuma – kidolgozói felülvizsgálták a korrózióállósági osztályok és nyomásosztályok táblázatait, ezek részletesebbek, mint a korábbi kiadásban található táblázatok és jobban kitérnek a szilárd tüzelőanyagokra. Részletes táblázatok találhatók a vizsgálószerkezetek típusára és felépítésére. A szabvány több példát tartalmaz a különböző kialakítású égéstermék-elvezető berendezések teljesítménynyilatkozatára és azok részletes tartalmára, valamint CE-jelölésére.
A szabvány referenciaként szolgál a CEN/TC 166 Kémények európai műszaki bizottság összes termékszabványához.
Új megoldás: drónok figyelnek a tűzoltók testi épségére
2023. április 12. 09:07
Drón + viselhető szenzorok + 5G = biztonságosabb beavatkozás?
Amerikai kutatók azon dolgoznak, hogy ez a képlet
megvalósulhasson. A virginiai George Mason Egyetem projektjének
alapja – a szokásos drónos megfigyelés mellett – egy viselhető
érzékelő, az erről kapott jelek pedig a drón(ok)on keresztül egy
központi figyelőalkalmazásban gyűlnek, így a kárhelyparancsnok
pontosabb képet kaphat a beavatkozók helyzetéről.
Hőkép és RTK
Az ún. RTK (Valós-idejű Kinematikus) mérési módszert az 1990-es évek elején fejlesztették ki
elsősorban a földmérők pontossági igényeinek kielégítésére. Ez volt az első olyan technológia,
aminek segítségével valós időben centiméteres pontossággal meg lehetett határozni egy mozgó
vevő térbeli helyzetét. A George Mason Egyetem kutatói jelenleg egy olyan projekten dolgoznak,
amely ezt a drónok esetében jól bevált technológiát egészítik ki olyan viselhető szenzorokkal,
amelyek az egyes tűzoltók helyzetének még pontosabb meghatározásában segítenek beavatkozás
közben.
A jelenlegi dróntechnológia lehetővé teszi a különféle épületek, nyílt terek, romok pontos
leképezését, ráadásul hőkamerával kombinálva rendkívül jól felmérhetők a tűzgócok, veszélyes
területek is. A képek és hangok továbbításával pedig akár kétirányú kommunikáció is
megvalósítható.
Szenzor és 5G
Az újdonság egyrészt a viselhető szenzor, másrészt viszont az 5G-n alapuló adattovábbítási
módszer, amely – legalábbis a kutatók elmondása szerint – pontossá és gyorssá teszi az azonosítást.
Az 5G hálózat a sebesség mellett többek között támogatja például az ún. hálózatszeletelést (network
slicing) is, melynek lényege a hálózat kapacitásának rugalmas elosztása. (Az egyes szeletek
jellemzői az általuk lefedett felhasználók aktuális igényeihez igazodnak ahelyett, hogy a korábbi
technológiák mintájára, előre meghatározott paraméterekkel alul- vagy túlműködnének, továbbá
nagyobb kiberbiztonságot is nyújtanak.)
Szeletelt hálózat?
Mit jelent ez a gyakorlatban? Az információ továbbítása során előfordulhat, hogy az információk
bizonyos része elveszik a rosszabb minőségű kapcsolat miatt. A hang- és a képfolyam esetén ilyen
kisebb-nagyobb adatvesztések szinte mindig előfordulnak, ez ugyanakkor csak rosszabb minőségű,
de még mindig értelmezhető képet és hangot jelent. A tűzoltó pozícióját jelző adat azonban érthető
okokból kulcsfontosságú. Itt jön képbe a „szeletelés”: a szenzor a drón felé ezt az információt egy
ilyen virtuális „szeletben” elkülönítve, egy sokkal kisebb adatcsomagban küldi. Ez pedig a
késleltetést gyakorlatilag nullára csökkenti, és biztosítja, hogy ez az információ mindenképpen
célbaérjen, még akkor is, ha a videó vagy a hang kimarad egy kis időre.
A gyakorlati tesztek a virginiai tűzoltóság részvételével előreláthatóan 2025-ben kezdődnek majd.
Mit kell figyelembe venni az emelőpárnák cseréjekor?
2023. május 15. 09:00
Az emelőpárnák a mindennapi műszaki mentés nélkülözhetetlen eszközei, mint biztonsági berendezések, ezeknek is van engedélyezett élettartama. A kék színű Holmatro HLB emelőpárnák cseréjének lehetőségeit ennek alapján járjuk körbe. Nézzük meg: mire van szükségünk, mit tudnak az egyes emelőpárnák, mi szolgálja a biztonságot?
Színek, élettartam – Holmatro emelőpánák
Ahogy már jeleztük, a világ egyik vezető gyártójaként a Holmatro évtizedek óta gyárt, illetve forgalmaz emelőpárnákat. Ezeket a HLB összefoglaló név alatt, ami nem ördögös elnevezés, csupán HLB = Holmatro Lifting Bag = Holmatro Emelő Párna nevet takarja.
Az emelőpárnák engedélyezett élettartama 15 év!
- Az első széria fekete színű kevlár szálas emelőpárnái a 2004. december végéig gyártották, így ezek 2020 óta már nem lehetnek készenlétben.
- A II. kék szériát 2005-2018-ig gyártották, így 2005-ös gyártásúak 2020-ban, a 2006-os gyártásúak 2021-ben, a 2007-es gyártásúak 2022-ben, a 2008-as gyártásúak 2023-ban lehetnek még készenlétben. A 2009-es gyártásúak cserjéről is időben gondolkodni kell.
- A Holmatro 2018 vége óta, a legmodernebb 12 bar nyomású emelőpárnákat forgalmazza a Holmatro.
Tehát a lejáró kék színű Holmatro HLB emelőpárnák cseréjénél már a 12 báros emelőpárnákkal tervezhetünk.
Ezek a 12 báros emelőpárnák 3 méretcsoportban készülnek:
Méretkategóriák balról jobbra: kicsi (HLB 2, HLB 6, HLB 8), közepes (HLB 11, HLB 16, HLB 21, HLB 31, HLB 38), nagy: (HLB 53, HLB 63, HLB 85, HLB 96). Megjegyzés: a HLB után álló szám az emelőpárna emelőképessége tonnában.
A HLB 12 bar nyomású emelőpárnák főbb jellemzői
- 50%-al nagyobb emelőerő: A 8 bar helyett 12 bar lett az üzemi nyomás! Ebből következik, hogy egy azonos méretű (felületű) 12-bar-os emelőpárna 50%-kal nagyobb emelő-kapacitással bír, mint az azonos méretű 8 bar-os. Másképpen megfogalmazva, ugyanazt az emelőerőt egy kisebb és könnyebb 12-bar-os emelőpárna biztosítja.
- Biztonságos kezelhetőség: az új vezérlőegység gombjai lehetővé teszik a légáramlás pontos, elmozdulás arányos szabályozását, ezáltal a kontrollált és biztonságos emelést. Az emelés leáll, amint a gombot elengedjük (holtember funkció). A vezérlőegység biztonsági csatlakozói és a tömlők két lépésben oldódnak, hogy a tömlő lecsatlakozása előtt a vezérlőegység nyomás mentesítve legyen.
- Egyszerű használat:
Az emelőpárnáknak számos felhasználóbarát jellemzője van:
- Hordozófogantyúkkal rendelkeznek a 11 tonnás, és annál nagyobb párnák, Integrált vulkanizált kialakítás.
- Csúszó betét 8 tonnás, vagy nagyobb párnák az egyszerű behelyezés, és szállítás érdekében.
- Emelőképesség, emelőmagasság, műszaki adatok és a biztonsági figyelmeztetések jelzése az emelőpárna mindkét oldalán.
- A levegő bevezető csatlakozó merőleges elhelyezése megkönnyíti és biztonságosabbá teszi az emelőpárna tárolását és elhelyezését a teher alatt
- Beépített porvédő sapka a levegő bevezető csatlakozóhoz
- A párna közép vizuálisan jelölve, amely segíti a párnák egymásra helyezését
- QR-kód, amely hozzáférést biztosít a szerviz-szolgáltató eszközkezelési programjához, beleértve a műszaki információkat, az ellenőrzési előzményeket és az új ellenőrzési dátumokat.
- Fényvisszaverő jelölések minden sarkon és középen, a jobb láthatóság a sötétben
- Csúszásgátló profil az emelőpárna mindkét oldalán az optimális tapadás érdekében
- Betétek az emelőszemekhez a 21 tonnás, vagy annál, nagyobb emelőpárnáknál, lehetővé téve a biztonságos, jól irányítható függőleges elhelyezést, mozgatását.
Kompatibilitás a 8 bar-os rendszerrel
A 12-bar-os emelőpárnák 8 bar nyomáson is használhatók, de ez alacsonyabb emelési képességet eredményez.
Ezek a lehetőségek:
- A 12 bar emelőpárna kompatibilissé tehető a 8 bar-os rendszerrel, a AA M8-F12 levegő adapter (350.182.107) segítségével.
- A 12 bar-os emelő párna csatlakozója, 8 bar-os csatlakozó dugóra cserélhetői (390.511.155).
Figyelem: A 8 bar-os emelő párnára 12 bar-os csatlakozót szerelni TILOS, mert az veszélyes helyzetet teremt!
Hogyan válasszunk 8-bar-os helyett 12-bar-ost?
8-bar-os emelő párna ekvivalenseit az alábbi adatok alapján lehet kiválasztani:
- Teherbírás
- Nyomás
- Méret
- Emelési magasság
Ha az üzemi nyomás 12 bar lesz, és közel ugyanolyan emelőképességet akarunk biztosítani, akkor a 8-bar-os HLB emelőpárnák helyett az alábbi 12-bar-os emelőpárnát javasolt kiválasztani:
8-bar-os rendszer |
12-bar-os rendszer |
HLB 10 |
HLB 11 |
HLB 12 |
HLB 11 |
HLB 18 |
HLB 16 |
HLB 20 |
HLB 21 |
HLB 24 |
HLB 31 |
HLB 29 |
HLB 38 |
Ebben az esetben az emelőpárnák emelési magassága is közel azonos lesz.
A 12-bar-os rendszerre való áttérés esetén hivatalosan új nyomáscsökkentő, vezérlőegység, tömlők, és leválasztó-tömlők kellenek.
Elvileg egy 8-bar-os rendszer is átalakítható 12-bar-ossá. A reduktor átállítható 8-ról 12-bar-ra, a vezérlőegység a biztonsági szelepek és a tömlőcsatlakozók cseréjével szintén átalakítható 12-bar-ossá, de a tömlőket és a leválasztó tömlőket mindenképpen ki kell cserélni.
Ha az üzemi nyomás 8 bar marad (régi nyomáscsökkentő, vezérlőegység, tömlők), és közel ugyanolyan emelőképességet akarunk biztosítani, akkor a 8-bar-os HLB emelőpárnák helyett az alábbi 12-bar-os emelőpárnát lehet kiválasztani:
8-bar-os rendszer |
12-bar-os rendszer |
HLB 10 |
HLB 16 |
HLB 12 |
HLB 16 |
HLB 18 |
HLB 31 |
HLB 20 |
HLB 31 |
HLB 24 |
HLB 38 |
HLB 29 |
HLB 38 |
Ebben az esetben az emelőpárnák emelési magassága kisebb lesz, és minden tömlőhöz biztosítani kell egy AA M8-F12 (350.182.107) levegő adapter.
Az alaposabb összehasonlítás érdekében a régi 8- és az új 12-bar-os emelőpárnák adatai:
A 8 bar nyomású közepes méretű emelőpárnák adatai:
Modell |
Cikkszám |
Max. tényleges emelőerő |
Max. |
Méretek |
Tömeg |
Vastagság (profillal) |
|
|
8 bar |
||||||
8 bar |
|
|
kN/t |
mm |
mm |
kg |
mm |
HLB 10 |
350.321.007 |
|
100/10,2 |
215 |
380x380 |
3,8 |
25 |
HLB 12 |
350.321.008 |
|
120/12,2 |
225 |
408x408 |
5 |
25 |
HLB 18 |
350.321.009 |
|
180/18,3 |
240 |
660x360 |
6,8 |
25 |
HLB 20 |
350.321.010 |
|
200/20,3 |
290 |
508x508 |
6,7 |
25 |
HLB 24 |
350.321.012 |
|
240/24,4 |
215 |
310x1000 |
9,5 |
25 |
HLB 29 |
350.321.017 |
|
300/30,6 |
348 |
611x611 |
9,8 |
25 |
A 12 bar nyomású közepes méretű emelőpárnák adatai:
Modell |
Cikkszám |
Max. tényleges emelőerő |
Max. |
Méretek |
Tömeg |
Vastagság (profillal) |
|
12 bar |
8 bar |
||||||
12 bar |
|
kN/t |
kN/t |
mm |
mm |
kg |
mm |
HLB 11 |
350.321.025 |
110 / 11.2 |
73 / 7.4 |
207 |
403x325 |
3.2 |
25 |
HLB 16 |
350.321.026 |
155 / 15.8 |
103 / 10.5 |
236 |
467x390 |
4.5 |
25 |
HLB 21 |
350.321.027 |
210 / 21.4 |
133 / 13.6 |
266 |
517x440 |
5.6 |
25 |
HLB 31 |
350.321.028 |
306 / 31.2 |
204 / 20.8 |
321 |
608x530 |
8.6 |
27 |
HLB 38 |
350.321.030 |
370 / 37.7 |
247 / 25.2 |
352 |
662x585 |
10 |
27 |
Laczkó Péter
divízióvezető
SziFire Kft.